måndag, juli 13, 2009

SSU!

Å, VICKEN ROLIG DAG!

Jag gick till Systemet idag...
Jag går mycket-mycket sällan till Systemet, fast jag får besök och behöver att ha några flaskor hemma så jag har nåt "att bjuda på..."

Jag sto där inne i säkert ett kvarts millenium för, som sagt, går jag sällan dit...och har därför NOLL KOLL på vad som är gott/äckligt -ja, kort sagt, vad som finns i flaskorna överhuvvudtaget!

Efter ett långt tag, och mycket virr fram och tillbaka mellom hyllorna, bestämde jag mig!
Det blev 2 flaskor med vitt vin, "för att det var snygga flaskor..."
-och 2 flaskor med rött vin, "för att det var rolig bild på etiketten..."
-och sen 4 cider.
Med päronsmak...
Till mig! För att det inte är lika äckligt som vin...
JÄKLAR, nu blirre fest!!!

Äntligen bestämd och klar...så jag gick mot den enda kassan som var öppen såhär en måndag förmiddag lite innan 12.00...

I kassan sitter en kaksig 21-åring, med SLIPS och (sommar???)jobbar...
(Dom måste tydligen ha slips på sig för att jobba på Systemet...fast det såg inte klokt ut...slipsen var äldre än snubben, jag LOVAR!)

Jag ställer upp mina utvalda flaskor och burkar...och är PETNOGA med att dom hamnar PRESIS på dom där runda cirklarna på bandet!
Ordning och reda, det är fest på freda'...och här ser du tjejen som vet hur man beter sig på Systembolaget, minsann!

Det är då det roliga börjar!
Snorungen tittar på mig...tittar på flaskorna...tittar på mig (medan han forsöker se mycket vis och gammal ut...) sen säger han, medan han forsöker STIRRA ihjäl mig:
"Jaha...HARRU legg?"

Så långt är det faktiskt inte några konstigheter... jag måste ALLTID visa legg! ALLTID! ÖVERALLT...
Jag åkte så sent som i höstas på ungdomsbilljett med Arlanda Express och inte en kotte höjde på ögonbrynen...
Billigt och bra!

...så jag blir alltså inte särskilt förvånad, utan rotar snällt fram mitt ID-kort och ger honom!

SlipsSnorUngen (SSU) tittar på kortet...tittar på mig... TITTAR på kortet och sen säger han: "...det här är inte du! Tror du jag är SÅ lättlurad?"

EH...!!!!! VA???????

"Jasså", svarar jag...
"ÄR det inte mig...? Jag är faktiskt RÄTT så säker på att det där är mig...att jag är jag...
Jag VAR iallafall mig då jag gick hemmafrån idag..."

SSU fortsätter att glo STRÄNGT på mig och säger: "HM...Har du något annat form av ID som bekräftar att det är du?"

MEH!!! Så mitt ID-kort duger inte?
På vilken PLANET skall man gå runt med ID-handlingar i MULTIUM för att kunda bekräfta att ens ID-kort är äkta???
Tar man inte då BORT lite av poängen med att HA ETT ID-KORT??!!!

Detta forsöker jag förklara för snorkiga SSUen, och sen frågar jag uppgiven:
"Om det där inte är JAG...vem tror du att det är då?"

Såhär blev samtalet efter det:
"Ja, det kan ju vara vem som hälst...din mamma t.ex, eller din syrra..."
"Ja, tänk det KAN vara det...fast det ÄR inte det!"
"...men det VET ju inte jag!"
Det här är ju smikrande -och riktigt kul, tycker jag, så jag har börjat skratta av hela situationen!
"Ne, jag FATTAR det! (Haha) Fast det här är inte klokt! Det ÄR JAG på det där ID-kortet...det är MITT ID-kort!!!" (Hahaha...)
"NU LUGNAR DU NER DIG!!!"
"Ha-aaa..aa..(snabbt svinnande skratt)...Eh...va?"
"Jag sa att du får LUGNA NER DIG...jag tänker behålla detta kortet nu, och sen vill jag att du går härifrån!!!"
"..och jag vill tala med din chef...NU!!!"
"...hon är på lunch!"
"Det, för att vara ärlig, SKITER jag i...TA HIT NÅGON ANNAN DÅ!!!"

Hela historien slutar med att SSUens chef tillslut kommer tillbaka från "lunch", tittar på mitt ID-kort, bekräftar för SSUen att det nog ÄR jag...ber så HÄMSKT MYCKET om ursäkt och GER MIG ETT PRESENTKORT på 100 kronor!!!!

Det skall jag ha...det är jag VÄRD! För det är JOBBIGT att gå runt och se så ung ut! FATTAR inte hur alla 17-åringar gör! Dom måste ju VERKLIGEN ha SKITJOBBIGT! Så unga som DOM är...för inte att tala om 5-åringar....
Stackarna!

5 kommentarer:

  1. Det positiva är att du tydligen ser ut som 17, se det som en komplimang =). Att han sen var en dryg besserwisser så redde hans chef upp...

    SvaraRadera
  2. Ja, han var bara hög på power, och jäkla DRYG, det har du rett i! Inte ser jag ut som 17 (!!!) inte...Säkert någon sommarvikarie som fått STRÄNG besked om att kolla ALLA legg och INTE sälja till NÅGON utan skägg! ...eller nåt! Fast hans chef var mkt proffsig och trevlig, så jag blev snabbt glad igen! :)

    SvaraRadera
  3. Tja de kunde ha varit värre, har förstått att dom på Ica har ett system att man MÅSTE mata in personnumret för att den åldersgränsbelagda varan ska gå genom kassan vilket leder till att pensionärer som inte har med ID eller som inte kan sin personnummer får gå hem utan folköl och cigaretter...

    SvaraRadera
  4. Haha...det är galet!
    Note 2 self: Gå till Ica, och handla 2 backar starköl och 13 pkt. sigg...Just det, och råka glömma bort mitt personnummer när jag kommer till kassan...
    ;)

    SvaraRadera
  5. HA HA HA HA HA HA !!!!!!!!!

    SvaraRadera