torsdag, juli 09, 2009

Guten Abend...Gute Nacht?

Jag fick inte sova inatt...
Ne, det GICK INTE!

GILLAR INTE det där...
Långa nätter där man ligger och vrider sig och väntar...väntar, och sen väntar man än lite till...
Skall han inte komma snart?

Vem jag talar om?

JON BLUND, självklart...
MR. SANDMAN himself!

Den där lilla gubben...han med nattmössan och tönt skägget!
Den ENDA personen under 1,50 cm som FÅR kasta sand!

Då jag var liten, fanns det ett barnprogram i Norge!
På julen!
JULKALENDER...

Det het "JUL I SKOMAKERGATA", och det var BRA!!!!
Dom visade det VARJE jul, år efter år, i hela december månad...

....OCH JAG ÄLSKADE DET!!!!

(Inte som NU!!! När dom varje år skall komma på något NYTT och "spännades" för barnen, och sen spelar in nåt skitprogram, med hysteriska karaktärer som är i rymden eller som letar spöken och monster, som det sen förväntas att ungerna skall sitta och kolla på kväll efter kväll -efter kväll! EFTER att dom öppnat LUCKAN i julkalendern, som alla MÅSTE ha och som kostar FLÄSK!!!)

"Jul I Skomakergatan" gav sånn där mysig, lugnande julstämning!
Den handlade om skomakaren, "Skomaker Anderson" och hans...toffeldjur: "TØFFLUS"!
Dom såg fram imot jul, sjöng julsånger, lagade skor åt sina vänner i Skomakergatan, och räknade ner dagarne till jul, vid att plocka bort en nejlika från en apelsin!
...så om man ville, kunde man julpyssla sin alldeles EGEN julkalender-apelsin!
Det ville jag...
ALLTID!
Fråga mamma....
Varje år, i slutet av november, gick det åt en hel jäkla massor med nejlikor och apelsiner (och frustration) innan jag var nöjd med det årets "kalender"
Fast, då hadde jag ju något pedagogiskt uppbyggandes att syssla med en helg, och det var åtminstonde nästan GRATIS! HA!

...Det var tider det!

Det ENDA som jag INTE tyckte var kul, kom mot slutet at varje episod!
Presis INNAN dom plockade dagens nejlika och sa: "...Jaha, mina små vänner -då var det bara *** dagar kvar til jul!"
Presis innan det....så visade dom en film!

"Snurr film" -sa Tøfflus, och sen kom den...eller HAN kom!
JON BLUND!

En liten filmsnutt om Jon Blund, hur han åker runt och nattar alla små gullebarn till sömns och där någon läste opp en "ALLA BARN HAR RÄTT PÅ/TILL..."
Du vet, från Barnkonvensjonen, FNs konvensjon för barns rättigheter!
...Ni kanske hadde den här också?
Jon Blund, alltså?!! Inte Barnkonvensjonen -den hoppas jag då VERKLIGEN ni hadde...och HAR!!!!

Oavsett:
Det var ju inget fel med själva FILMEN! Verkligen inte!
Det var bra Barnprogram, det! Bra TV!
Bra för moralen, innformativt, utbildande...genomarbetat och med hög kvalitet!


Fast TYVÄRR var det en melodi till filmen, EN SÅNG!
..och den sången var det en liten pojke som sjöng! I falsett!
Vackert som ett änglakör...

Fast DÅ!
Då lät det både skrämmande och kusligt i små, oskuldiga barnaöron!
Lite som "Twin Peaks"-låten...eller "X-files"...

OOOHHHH...
Det förstörde faktiskt lite, det där...
Där satt man och myste framför TV och hadde man tur hadde man även fått lite GODIS av mamma!
Eller, nja...godis och godis...
"Godis" på vardagen hemma hos MIG då jag var liten, var lite russin och nötter -en hel ÄGGKOPP full!
Åhå, minsann!
Det var som sagt, tider det...

Man satt där på fårskinnet framför TVen, och hadde gosigt, och sen kom den där FÖRFÄRDLIGA sången!
Jag satt stel av SKRÄCK under hela filmsnutten....

Sen var den klar...och Anderson och Tøfflus drog ut en nejlika och sen sa dom hejdå, och man kunde pusta lättad ut, phuu:
ETT HELT DYGN TILL NÄSTA GÅNG...

För titta...ja, det var man TVUNGEN att göra, serru!
Varför?
Jo, för att det DEN GÅNGEN inte fanns 300 kanaler, inga DVD, inga Pay per view...som DYGNET runt visade täcknade filmer!
DEN GÅNGEN fanns det EN...sen 2, kanaler och kl.18.00 VAR DET BARNPROGRAM! I 20 minuter!
SEN VAR DET SLUT...och dax för tandborsten och sängen!
Så var det!

Så man var alltså tvungen att titta, som du förstår...
Jepp!
Man fick heller stå ut med spökröster och läskigheter -och sova med öppen dörr och lamperna tända!

DET VAR TIDER DET!



..och här är LÄSKIGHETERNA!
Jag känner att det fortfarandes kryper lite i kroppen när jag hör det här...faktiskt!
Skämmas burde ni, NRK!!!
Snurr film...sånn ca.0.35 blir det hämskt!
Känn dig varnad:


P.S JajajajaJA!!! På norska heter han JON BLUND...och det ÄR den samma läskiga puttegubben som på svenska, fast ni stavar hans namn FEL: JOHN BLUND...
Sluta tracka mig om det på FB!!!

15 kommentarer:

  1. JUUUUL i SKOMAKERGATA JIPPIEEEEE
    jeg vil ha juleferie

    SvaraRadera
  2. Ha, ha... Vem skulle klara av att somna om man ligger och väntar på att en liten farbror med pipskägg ska komma och kasta sand i ögonen på en? HUA!!!

    SvaraRadera
  3. AK: I KNOOOOOW!!!! Säger ju det...
    Bäst att ligga vaken -och vara förberedd!
    Jag har alltid massor med sand under sängen, så jag har nåt å slänga tillbaka på jäkeln!
    Rätt skall va rätt!
    :)

    SvaraRadera
  4. "Anonym, som ikke er anonym...for jeg vet nok hvem du er!!!":
    Ja, det kanskje er like så greit det da...men dette strålende vakkre sommerværet vi har her! Det er Stavangersk julevær! KOSELIGT!!!
    Haha :)

    SvaraRadera
  5. Gumman, JOHN BLUND heter han! JoHn!!!
    asg =)

    SvaraRadera
  6. ÅH, hold nå GODT kjeften på deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Som vi sier på NORSK!
    :)

    SvaraRadera
  7. När jag växte upp i Finland så fanns det två kanaler på finska, ett språk som jag inte förstod då och har problem med ännu idag. Barnprogrammet(det enda)hette Pikku Kakkonen och gick på tvåan, var 25 minuter långt och började kl 18.00. I slutet kom samma John Blund film som dom tydligen plågat er i Norge med också. Programmet går ännu vid samma tidpunkt men John Blund slutade man vissa för en 5 år sen ungefär. Dom är gjorda i Östtyskland vilket kan förklara en del =). Dock hade vi också svensk TV som hade kul barnprogram, förutom han som bodde pannkakan då, den var lite skrämmande ;-P.

    SvaraRadera
  8. ÖSTTYSKLAND??!!! Oj, va man skulle kunda spåna på mkt roliga/läskiga...smått störande grejer just nu! Fast det skall jag inte...INTE, säger jag....Haha! Skönt att höra at andra också har samma traumatiska upplevelser som en själva! Vi får starta någon typ av support-grupp här, online...det är ju så poppis för tiden!
    P.S VEM bodde i en PANNKAKA??? ...låter nästan än MERA störande än tyska sömn-gestapo!!!
    :)

    SvaraRadera
  9. Serien hette "Vilse i pannkakan" och man hittar några filmsnuttar på youtube och lite kort info på http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilse_i_pannkakan men bla har den beskyllts för(på skämt) att vara orsaken till alla mentala problem som 70-talisterna har fått senare i livet =)

    SvaraRadera
  10. Hahaha! Skall GENAST leta på Tuben...tack för tipset! Låter ju helt WONDERSCHÖN!
    :)

    SvaraRadera
  11. Tja. Jävlar vad du skriver. Blev typ stressad. Men schysst det du skrev på min blogg. Snällt. Hälsa Li. Chocolatebear and Gummybear forever.

    SvaraRadera
  12. Det skulle inte låta negativt som det nu gjorde. Det är bra att du skriver mycket. Hej.

    SvaraRadera
  13. Klart det gick bra att sno klockan, och att läsa.
    Vilse i pannkakan var,.... grym.

    Ha det!

    SvaraRadera
  14. Manen bakom pannkakan(Staffan Westerberg) har också skapat http://sv.wikipedia.org/wiki/Lillstrumpa_och_Syster_Yster som man kunde se på TV i julkalendern 1983 samt ytterligare två serier 1984 och 1989, en del barn fann Lillstrumpa och Syster Yster väldigt skrämmande, sådär fick han 80-talisterna också =)

    SvaraRadera
  15. ASG! Hahahahaha! Staffan är en man med HUMOR förstår jag...!!! Så jäkla roligt! ...Eller..hm...jag skrattar NU, fast den gången, då man va liten....
    HUUUU-LÄSKIIIGT!!!

    SvaraRadera