tisdag, juni 09, 2009

Oslo tur...aldrig sur!


Det här är 2 bilder på Oslo, som jag tog från hotellrummet då jag var där för ett tag sen... Det var en "koselig" tur!


Jag träffade endel vänner som jag inte sett på länge...jättelänge! Det var kul! Det var skönt att upptäcka att dom var nästan PRECIS likadana som för 15-16-17 år sedan, då vi sågs senast!
Att dom flyttat till Oslo, forsökte jag hårt "not 2 hold against them"...då jag kan känna att det jämnar ut sig...jag menar, JAG har ju trots allt flyttat til Stockholm!

Jag och en kompis, som var så snäll att hålla mig sellsis, gick runt och väntade på att mitt tog till Stockholm skulle gå, tidigt på söndagsmorgonen!
(INGET är öppet i Norge på söndagar. INGET!)
Då...upptäckte jag en grej! En mycket konstig, mystisk grej...
En förbryllande och smått oroande grej!

"HERR GÅMAN"! Her går man...

I Oslo...
...finns det TRE stk. trafikljus vid övergångsfälten!
TRE!
UNDER VARANDRA!
???????

En med grön gåman...(Helt normalt)
TVÅ med röd gåman...(TOTALT och utterly strange)
VARFÖR? Å, varför??? Sånt kan jag inte med, jag måste VETA...




Jag frågade en polis...en mycket alvarlig, fast snäll ock trevlig, polismann som satt i en bil, brevid ett övergångsställe -mitt på Karl Johan, och såg uttråkat ut! På bilen sto det: KOMMANDOBIL!
BRA tänkte jag, HAN burde ju veta!

(Självklart skall man aldrig störa sånna poliser, dom har viktigare saker att göra, fast han satt verkligen och såg superuttråkat ut, så jag chansade på at det var okej...)

Jag: Hei, unnskyld...du? Får man spørre deg om en ting...?

Kommandobilpolismannen: God dag! Javisst! Selvfølgelig, det er derfor jeg er her, vet du...

Jag: Jo...jeg har tenkt på en sak. Hvorfor finns det TRE overgangslys: et grønt og TO røde...????

Kommandobilpolismannen: Hva?

Jag: TRE! Hvorfor finns det TRE lys? Rekker det ikke med to...et grønt og et rødt?

Kommandobilpolismannen: Hvor da?

Jag: ...Eh...der..! (Pekar)

Kommandobilpolismannen: (Tittar efter) Ja, det har du rett i...det gjør det jammen meg, du...

(Min kompis vill gå...)

Jag: Jo, jeg vet det...men HVORFOR?

Kommandobilpolismannen:...Er det sånn i hele byen?

Jag: ...Nja, HELE vet jeg ikke, men her midt i Oslo sentrum ihvertfall! Der som JEG har sett det...

Kommandobilpolismannen: Ha, er det sant? Merkelig...

Jag: Ja, det er merkelig...HVORFOR?

(Min kompis vill VERKLIGEN gå...)

Kommandobilpolismannen: Du, det VET jeg ikke! (Skratt)
Jeg har faktiskt aldrig tenkt på det! Er det ikke sånn der du bor, da?

Jag: Ne...tenk det er det IKKE!

Kommandobilpolismannen: Hvor bor du da?

Jag: Stockholm....

Kommandobilpolismannen: Jasså...jaja, jeg har en sønn som bor i Uppsala! Han studerer der!

Jag: Eh...Jo, det er fint i Uppsala...det...

(PRIIIII:::PRRRIIIIIIIIII...IIIII....KNAS-KNAS...I hans polisradio...)
Någon säger siffror, och han svarar med siffror..och sen:

Kommandobilpolismannen: DU...nå må jeg dra! Håper det var til noen hjelp! God tur hjem!

MEH??
Jo, TACK så HIMLA mycket för hjälpen!!!
Tänk det!
SÅ jä### rik är Norge...


Jens Stoltenberg på frukostmöte med Statens Vegvesen og Oslo Trafikkledelse:
"-Uff og uff, nå har vi sånn der MYE penger igjen, dere...nå må dere finne på noe morsomt OG TOTALT UNØDVENDIG å bruke dem til! Noe som koster MASSE..."

5 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha.
    Ingenting om mangopudding og sushi????

    SvaraRadera
  2. Det kommer, det kommer...haha!
    Alt til sin tid :)
    Man skal ikke ha det så travelt! Det er jo bare et halvt år siden jeg var der...

    SvaraRadera
  3. Det var fasiken det besta på lenge! Hahahahaha :)

    SvaraRadera
  4. Ha...tenke du likte den, ja! Eg e hjemma i te helgå...me får jo se! Eg har ikkje någe kamera, men det funke nok fordet ;)

    SvaraRadera
  5. Hahaha, så JÄVLA klockrent! Hahahahaha...men sluta skriva norsk nu, okej?

    SvaraRadera