fredag, juni 19, 2009

Majbrasa/Midsommar VS. St. Hans.




Vi firar Sankt Hansaften i Norge!
Den 24. juni, med bål/brasa, grillning ...och sprit! (Det med spriten är lika i Sverige och Norge...)

Det er ALLTID den 24.juni. Inte så mesigt som här...där man lägger dagen lite som det passar...och sen så har VI slagit ihop dagarna, typ!

ORKA hålla PÅ, asså??!!!

Varför har ni en dag TILL där ni äter sill och potatis...och så plockar ni massor med blommor och grenar och löv...som ni sen spikar UPP IGEN PÅ EN STÅNG????
Då kan man väl för helskotten låta dom sitta KVAR på trädet då, vettja!!! PFFF!

Är man från Stavanger, så skall det regna och blåsa ordentligt på St.Hans...så det är riktig tjock, svart, trevlig rök langs med marken...precis i ansiktshöjd, oavsett vart man har satt sig -för att frusen och dyngsur vänta på att korven skall bli bränd!
Med andra ord: "Koselig! Skikkelig koselig" skall det vara!

..fast just det där med regn och så fick jag ju! (EN grej till alltså som är lika....)

Sol hela dagen, sen...



Jag firade min Midsommar...under ett plåttak tillsammans med 2000 av mina nya kompisar och deras familj. Riktigt mysigt hadde vi tillsammans!
Blixtrar och dunder...och jävlar vicka under: jag är blöt på fötterna, fryser och är hungrig!

Här är kompisarna...med familj:



Här är plåttaket:



..och här är regnet:

4 kommentarer:

  1. Eg e fydde på straen, eg -og her regne dårr!

    SvaraRadera
  2. Skickligt att skriva så underhållande om något så trist som orealistiska förväntningar. Vilken tur att jag fann den här bloggen.....:)Du har fått ett fan. Bli glad nu på midsommardagen please, det är du värd !

    SvaraRadera
  3. P.s

    Bilderna är suveräna.

    SvaraRadera
  4. :) Tack, tack va trevligt...nu blev jag faktiskt glad!
    Önskar dig en riktig bra...helst solig midsommardag, fast om du bor i Stockholms området, ser det tyvärr INTE ljust ut just nu...

    SvaraRadera